tisdag, mars 18, 2008

Uppsatsen i full gång!

Nu börjar uppsatsskrivandet på allvar. Ärligt talat, jag är lite skraj. Kommer ämnet fungera? Jo, det tror jag. Är metoden ok? Där tvivlar jag. Jag tänkte använda bloggen som en "skriva av sig när det känns jobbigt"-anslagstavla. Vi kan ju se om det blir intressant.

Ämnet är obetalt arbete, nej inte volontärarbete, och syftet är att undersöka vad det obetalda arbetet har för betydelse för hälsan inom olika socioekonomiska grupper (läs klass).

Idag börjar den systematiska sökningen. Jag har kopierat sökformulär/blanketter för att dokumentera hur jag söker. I morgon, eller på torsdag, ska jag skriva ut de vetenskapliga artiklar som inkluderas i mina kriterier. Nordiska studier är ett kriterium.

Till bakgrunden/inledningen har en del material hittats, exempelvis Jämställdhetens pris som är riktigt relevant, och även en del vetenskapliga artiklar. Det blir mycket sociologi, vilket känns bra inför masterprogrammet på CHESS, fast där är man ju inte säker på att komma in.

Problemet med uppsatsen är nog främst metoden litteraturstudie, en form av översiktsstudie är tanken, men jag kan inte riktigt se det framför mig...

Övrig uppdatering i livet:
- Tomas och jag skriver lägenhetskontrakt idag, på tvåan i Vårby! Gött!
- Min syster fick en Kornelis igår kväll, så nu är jag en enormt STOLT moster! Underbart!
- I påsk ska jag lägga golv och skriva uppsats.
- Om någon har sommarjobbstips är det varmt välkommet! Men det får inte vara hemtjänstjobb i ett privat företag i Nacka kommun, eller någon annanstans heller för den delen.

Ännu en ny term från borgarna att lära sig: RESURSJOBB!!! Och dem som raljerade över sossarnas plusjobb. Ja ja, nu ser de hur lätt det är att regera ett land.

Inga kommentarer: