onsdag, april 25, 2007

Gymnasiechef tar avstånd från Vårflamman

För andra dagen i rad publiceras nyheter som får mig att säga: Vad var det jag sa?

Idag är det Borås tidning som rapporterar om att tidningen, eller blaskan, Vårflamman får kritik av skolledningen som anser den vara sexistisk och inte stå för de värderingar som skolan vill förknippas med. Gymnasiechefen Lars-Göran Norvén uppger att han haft samtal med redaktionen men att de bara hänvisar till gamla traditioner hela tiden.

Under min tid på Sven Erikssongymnasiet startade jag och ett tiotal andra elever en feministisk förening som hette Lysistrate. Vi ifrågasatte bl.a. just Vårflamman. Som svar på vår kritik fick vi alltid höra, både från skolledningen och redaktionen att innehållet i tidningen "tillhörde skolans traditioner".

Även på min tid var Lars-Göran Norvén gymnasiechef. Man kan undra hur det känns nu när tiden även hunnit ikapp hans skola, och han får smaka på sina egna gamla argument.

Jag säger bara: Vad var det jag sa?

Inga kommentarer: