måndag, februari 09, 2009

Carema, Schlaug och Clownen Manne

Idag är jag på ett så helvetiskt dåligt humör, och det är tur att inte fler behövt komma i min väg. Så jag hoppar över Rebellamötet i kväll för att skona bra folk.

Anledningen var kanske artikeln om privatisering av öppenvårdspsykiatrin i södraöstra Stockholm. Vi talar ofta om EFFEKTIVISERING i samband med privatisering. Och minsann...vårdföretaget Carema, som tar över verksamheten ska minska personalstyrkan från 207 st till 150 personer. Utan att minska kvalitén?

Sedan undrar jag varför Birger Schlaug alltid blir inbjuden till Studio Ett när miljöpartiet ska diskuteras. Det måste ju finnas andra skribenter med MP-värderingar. Eller?

I övrigt kan jag säga att det är rätt coolt att gympa på Hornstull, när både Clownen Manne och Maja Lundgren (Myggor och tigrar), gör en sällskap. En dag var Miss Universum också där, fast då lyckades jag trampa henne på foten. Sådär...

Imorgon är en annan (bättre) dag. Tror jag.

Bild från: kulturpool.se

2 kommentarer:

Tobbe sa...

Wow, clownen Manne! Man blir allt lite avis...

Pia Säwe, Carema sa...

Vi vet att det går att bedriva psykiatri på ett mer effektivt sätt än man gör på många håll i Sverige idag. Det vet vi från Carema Hjärnhälsans verksamhet i Lund, där man genom att mäta, följa upp och utvärdera behandlingarna vet om de verkligen har effekt för varje patient. Det finns en rad olika nya arbetssätt som kan göra att fler patienter får hjälp och köerna inom psykiatrin kortas. Det behövs, för många behöver hjälp. Dessutom beskrivs psykiatrin idag som en dåligt fungerande och krisdrabbad del av vården. Det vill vi ändra på och skapa framtidstro hos alla som jobbar inom psykiatrin.