onsdag, januari 14, 2009

Ta tillbaka är tillbaka

Hmm, upptäcker att jag försvinner mer och mer från blogvärlden, eller blogosfären. T ex länkar inte ens min sambo min blog längre, och inte heller läser jag allt tyckande...förutom Esbatis mycket informativa inlägg om Gaza förstås. Men jag anser det viktigt att finnas med i denna nya dimension av vår demokrati. Så ett inlägg om dagen, tre informativa tips/idéer/viktiga saker att uppmärksamma till läsarna, det ska jag väl åstadkomma?

1. Regeringen fortsätter stenhårt på att övertyga opinionen om att de är de mest ekonomiskt ansvarstagande. Deras ord om att deras politik värnar kärnan i välfärden är ett skämt, inte minst med tanke på enorma underskott i såväl kommuner (ex. Uppsala) och landsting (ex. flera stora sjukhus gick back åtskilliga miljoner förra året). Därtill har ordförande i Sveriges kommuner och landsting (SKL) vädjat till regeringen om mera pengar till verksamheterna, men fått kalla handen. Han är dessutom moderat.

Den borgerliga regeringens strategi kan dock bli mycket mer framgångsrik än vad alla valforskare i landet tror nu. Att bli betrodda som de ekonomiskt ansvarstagande är en bra strategi, och svenska folket har för länge sedan glömt vilka som var ekonomiskt ansvarstagna under 1990-talskrisen.

2. Tipsar ALLA att se Gomorra! Filmen om den italienska maffian är ett otroligt starkt drama, som i 2,5 timmar uppfyller hela hjärnan. Hur agerar människor i ett laglöst land, där maffian helt har tagit över samhället? Desto mer intressanta är frågorna om hur samhället så fullständigt har kunnat resignera från sin maktposition, hur patriarkatet inte en sekund utmanas, och hur små pojkar bara har ett enda val i ett sådant samhälle, att välja klan. Filmen får även italienskan att bli det vidrigaste språket i världen.

3. På tunnelbanan hem till Vårby gård i måndags satt en man mittemot mig och läste Chockdoktrinen. Det ingav kampvilja och hopp! När han gick av i Skärholmen hade jag lust att springa efter och fråga om jag fick bjuda på en kaffe. Men jag tog inte chansen. Nästa gång kanske...

1 kommentar:

Catti Ullström sa...

Välkommen tillbaka! :-)