söndag, juli 08, 2007

Individ och kollektiv

Treschcov sjunger kapitalismens lov i dagens sommarprogram OCH hyllar högskoleutbildning. "Läs det som lockar dig, vad har mindre betydelse." Intressant.

Jag är mitt i en mördarjobbvecka. Kväll-kväll-kväll-dag-dag-dag. Ledig en dag. Kväll-kväll-kväll. Ledig en dag. Dag-dag-dag-dag. Sedan lugnar det ned sig de sista två veckorna.

Och jag ska söka jobb långt långt bort från kundvalsmodell och privata vårdföretag. Det gör för ont att se klåfingriga borgare slå sönder den samlade vårdkunskapen. Med argumentet att individen själv ska välja skapas en organisation som slår sönder just den samlade vårdkunskapen. I en sådan organisation måste individen vara stark och helst helt frisk, inte utsatt, fysiskt sjuk eller dement. Om jag var fly förbannad för några veckor sedan, är jag bara bedrövad nu.

I morse sa PJ Anders Linder i "God morgon, Världen!" att människor har upptäckt att a-kassan är en dålig affär och därför lämnat den. Olle Svenning försökte inflika att det handlade om att känna en solidaritet människor emellan, men då avbröt programledare.

"En dålig affär...". Som att byta mobiloperatör för att få sänkt minutkostnad. "Jag", inte "du" och absolut inte "vi".

Samtidigt regnar vi bort i södra Sverige. Smålänningarnas och skåningarnas kamp mot försäkringsbolagen har börjat. Starkast vinner!

Precis som i pensionsfrågan och så småningsom när det gäller din inkomstförsäkring. För du tror väl inte att en obligatorisk a-kassa räcker? Idiot. Du som har råd ska lägga undan egna pengar för att det allmänna inte är tillräckligt. Skynda, skynda. Starkast vinner! "Jag", inte "du" och absolut inte "vi".

Inga kommentarer: