tisdag, januari 22, 2008

Primärvården i utsatta områden slås sönder

Igår rapporterade även lokalnyheterna ABC om hur familjecentralerna slås sönder genom Vårdval Stockholm. Gruppledaren för Kd fick svara på frågor i studion. Hon verkade helt oförstående inför problematiken. Jag är ledsen, men mitt politikerförakt blir bara större och större, sedan jag flyttade till Stockholm stad/län. Det handlar inte om att jag föraktar demokratin, utan om att jag föraktar politiker som inte har jämlikhet som sitt mål.

Igår intervjuades också Filippa Reinfeldt av KGB, och där fanns inte ett uns av fördjupad kunskap. Enligt henne är lösningen på den dåliga tillgängligheten till sjukvården att privatisera ytterligare. Inte ett ord säger hon om att vårdavtal med privata utförare och privatisering/avknoppning har varit en del av Stockholm läns landsting under en lång period nu, och att tillgängligheten TROTS detta inte har ökat. Det är som att politiker ALDRIG behöver utvärdera sin politik och ALDRIG behöver använda sig av tidigare erfarenheter i sina beslut.

Vårdval Stockholm slår mot allt som heter behovstyrd vård, och det bryter mot hälso- och sjukvårdslagen, men behöver landstingspolitikerna ta hänsyn till det?

Inga kommentarer: