torsdag, november 09, 2006

Idol i Borås Stad 2006-2010!

Ja, nu kan man ju tro att det är Idol 2006 jag ska kommentera, men icke.

Trots att jag under de senaste månaderna försökt att inte allt för mycket tänka på min hemstad Borås så kan jag bara inte låta bli. Kommunpolitiken i Borås stad är minst sagt intressant, och det finns så otroligt många roliga politker som i talarstolen motiverar ett politiskt beslut helt utifrån ett egocentriskt resonemang.

Min absoluta favorit var i våras, när en centerpartisitsk politiker gick upp i talarstolen och fläkte ut hela sitt privatliv med make och barn och husbygge och tidspress och livsmening under sitt inlägg i debatten om genomförandet av ett kooperativt vårdnadsbidrag/föräldranätverk.

Motståndet mot det egocentrerade resonemanget hos förtroendevalda måste därför vara konstant.

Nej, istället är det en nyvald fullmäktigeledamot som är ett av de stora hoppen i Borås Stad, förutom den fantastiskt fina s-gruppen förstås, och det är Ida Nyman (v). Hon vet säkert redan hur mycket hon behövs, och jag önskar att hon får allt det stöd hon eventuellt kommer att behöva för att kämpa kommunpolitiskt.

Förhoppningen är att hon om fyra år blir ett av de styrande kommunalråden i Borås. Borgarna har nämligen inte heller denna gång lyckats få fram en kvinna i ledningen. Jag är inte överraskad, men det är tråkigt att de inte kan ta den interna kritik som kom från Vägvalets fullmäktigeledamot Anna Grahn i denna fråga. De borde ha högre i tak i sexpartikonstallationen.

Inga kommentarer: