torsdag, september 13, 2007

"Jo, dom här politikerna asså."

I vanliga fall är jag inte supporter av politikerföraktet. Men när Reinfeldt igår inledde hela presentationen av nya handelsministern genom att berätta alla olagligheter som hon har haft för sig, då lägger han ribban på en nivå som ger mig all anledning att sucka och säga: "Jo, dom här politikerna asså."

Handelsministern har kört för fort. Inte 110 på en nittioväg, utan 68 på en 50 väg. I sin lila posche. Hon hade väl inte direkt bråttom till dagis. "Jo, dom här politikerna asså."

Handelsministern dumpade jord olovligt (och byggde svartbygge nu också). Var någonstans, jo på Ekerö förstås, i en villa på 300 kvm, med sjöutsikt. Såklart. Inte var det ett radhus i Huddinge. "Jo, dom här politikerna asså."

Handelsministern har använt svart bygg- och städhjälp. Dock INNAN hon blev förtroendevald. Gör det egentligen någon skillnad? Forskare på Karolinska institutet, villa på 300 kvm, lila posche, men handelsminstern har inte råda att betala lagliga löner för städ och byggarbete.

Handelsministern har däremot råd att betala böter på 100 000 kr hit, 18 000 kr dit, 9 000 kr hit och 3000 kr dit. Är det någon som kan förklara för mig varför de allra rikaste inte HAR RÅD att köpa tjänster på ett lagligt sätt? Varför behöver de skatteavdrag för dessa tjänster när det har råd med posche och enorm villa med sjöutsikt?

Reinfeldt blir mig svaret skyldig och jag säger bara: "Jo, dom här politikerna asså."

Själv dammsuger jag min hyresrätt på 60 kvm varannan vecka, eftersom vi delar på sysslorna här hemma. Och jag går och klurar på om jag verkligen har råd med hålfotsinlägg på 1750 kr. "Jo, dom här politikerna asså."

Inga kommentarer: