torsdag, juni 28, 2007

Mitt hjärta slår för äldrevård.

Det blir en del navelskåderi här några dagar framöver, eller kanske hela sommaren. För jag är ganska ledsen över mitt sommarjobb, som ska vara just hela sommaren.

Min chef sa i förrgår att "detta är det bästa dem kan få" med hänvisning till att en "kund" inte var nöjd med det utförda arbetet. Jag ville, "känslomässig" som jag är, lägga mig på golvet och skrika "NEJ! Detta är inte det bästa som finns att erbjuda, det finns så mycket mer vi kan göra."

Läs min lista:

1. All personal ska ha delegering, enligt HSL, för det medicinska arbete som utförs.

2. Distriktsköterskorna för de" kunder" som är inskrivna i hemsjukvården ska ha nära kontakt med den omsorgspersonal som dagligen besöker "kunderna". Omsorg och medicinsk vård går hand i hand. Ett bra exempel på det är att distriktssköterskan kan rekommendera bra kostalternativ till "kunder" som är diabetiker, när omsorgspersonalen går och handlar.

3. "Kunderna" ska tillhör ett omsorgstem på en 5-6 anställda, och inte tvingas ha två företag som tar hand om omsorgen. Detta är viktigt för att personalen ska ha kunskap om "kundernas" medicinska status, för att "kunden" ska känna igen personalen, samt för att vård och omsorg måste präglas av kontinuitet.

De personalpolitiska frågorna kan jag återkomma till. Är det förresten någon som vet om det är tillåtet att jobba 6 timmar utan rast, eller tid för ett toalettbesök? Så ser mina kvällspass ut. Har försökt hitta någon paragraf om det i arbetstidslagen med det är svårt. I förrgår jobbade jag mellan 7.30-13.15 utan rast och toabesök. Allt enligt schemat.

För övrigt läser jag "Kundval och förenklas biståndshandläggning - Vägar till framtidens Äldreomsorg", en kommunal skrift från Borås Stad. Där "hyllar "man tydligen Nacka modellen, eller i alla fall sneglar på den. Återkommer med kommentarer allt eftersom.

Det här med kvalitetskonkurrens, är Nacka kommun det ultimata exemplet på det? Med mina erfarenheter hittills har jag mycket svårt att tro det. "Kunden" ska avgöra kvalitén. Ni kanske tror att ingen av Nackas "kunder" klagar. Ni tror fel.

Marknadsorientering inom den offentliga sektor är mer en norm än ett undantag idag. Det går fort. Sluta stoppa huvudet i sanden och gör något åt saken istället!

Inga kommentarer: