lördag, juni 23, 2007

Ännu mer om kundval

Just det "lilla extra" kommer inte att uppfyllas om Borås genomför kundval. Det är faktiskt bara skitsnack. Under min intervju med Attendo var de mkt noggranna med att påpeka detta.

"De tilläggstjänster vi gör ska vi vara sparsamma med", sa de. "Vi ska absolut inte göra mer", var en annan kommentar. Attendo skiter faktiskt fullständigt i det nära och personliga. De vill driva företag och tjäna pengar, vilket inte är fult i sig, men mycket skadligt om det handlar om vård och omsorg.

Jag är faktiskt negativt överraskad över kundvalet. Hade tänkt att ge det en chans.

Resurser kommer istället att gå till upphandlingsprocessen och till att "kontrollera" att det mest basala inom verksamheten verkligen görs på rätt sätt.

Även om man inte principiellt är emot företagstänkandet och konkurrens inom vård och omsorg så måste man ställa sig frågor om detta verkligen är ett effektivt sätt att bedriva verksamheten på.

Företaget där jag jobbar bryter t ex mot HSL varje dag. En stor del av de timanställda saknar delegering. Ändå byter de anställda stomipåsar, ger medicin och ögondroppar. Detta har pågått sedan 2004. Min fråga till borgerliga politiker är hur de kan kalla detta god vårdkvalité och vårdsäkerhet.

Inga kommentarer: