torsdag, september 21, 2006

Det finns många sanningar inom akademin.

Idag hamnade jag mitt i en akademisk konflikt, ja eller egentligen i tre.

Dagens föreläsning på Karolinska skulle handla om stress. Efter en (lång) timmes föreläsning hade vi kommit fram till följande;

1. Reslutatet av kvalitativ forskning är inget man ska lita på. Vi borde kräva empiri istället.

2. Utbrändhet, eller utmattningssyndrom som det heter, är bara ett modeord. Enbart 0,16 procent av befolkningen är utbrända.

3. En professor kan säga lite allt möjligt på en föreläsning.

Punkt ett belyser e allmänt känd konflikt. Den läs fortsätta. På min utbildning ska vi läsa 5 p i både kvalitativ och kvantitativ metod denna termin. Sedan kan vi ge oss in i den debatten.

Punkt två är intressant. Motståndare till denna sanning är t ex stressforskaren Alexander Perski och även Töres Theorell. Eftersom jag verkligen föll pladask för Theorells ödmjuka inställning till människor och samhälle, kanske kommenterar jag inte den punkten mera. Läs mer på länkarna nedan.

Punkt tre kräver en längre utläggning. Se nästa inlägg.


Eftersom den aktuella professorn själv vid ett flertal tillfällen under föreläsningen diskuterade Aftonbladet vill jag också tipsa om två länkar till den sidan.

Här och här.

Läs också mer om Aleksander Perski.

Inga kommentarer: