tisdag, september 19, 2006

"Det är så det ska vara när man är student"

Är det inte en lysande kommentar?? Den yttrades i ett samtal under söndagen när jag tillsammans med en moderat, en kristdemokrat, en vänsterpartist och TVÅ feministinitivare delade ut valsedlar utanför en av Borås vallokaler. Vallokalen var förövrigt min gamla ungdomsgård och även den plats där jag döptes på för snart 10 år sedan.

Bland det roligaste på valdagen, efter att få rösta, är att dela ut valsedlar. Man hamnar alltid i väldigt roliga samtal. Bland annat snackade vi om studentfrågor. Jag berättade att jag numera bor på 18 kvm i Vasastan i Stockholm och betalar 3300 kronor i hyra. Vissa jag nämner det för säger att det är dyrt, andra att det är billigt. "Jo, allt är ju relativt", är min enda kommentar. "Jag bor där ett år, sedan blir det ju något annat eftersom jag bara bor i andra hand. Jag har inget eget kök, bara en platta i rummet. Det är ju inte riktigt halva studiebidraget som går till hyran i alla fall."

Den klockrena kommentaren från moderaten mittemot är att "Det är så det ska vara när man är student". Jaha, är det verkligen så? Hon hade ingen ekonomisk förklaring, ingen djupare insikt i att alla studenter inte är barnlösa 24-åringar som kan ringer mamma för att be om en extra slant. Nej, det var just den där bilden att vissa ska ha och andra inte ska det. Där har vi en stor skillnad mellan ideologierna.

Men vi får väl se om moderaterna på riksplan har några andra visioner. Det ska faktiskt bli intressant. Jag kan garantera att en massa skickliga S-studenter kommer att hårdgranska borgarnas politik för högre utbildning.


En sida värd att besöka de närmaste fyra åren!

www.s-studenter.se

Inga kommentarer: