onsdag, maj 02, 2007

1 maj och den sjuka bostadsmarknaden i Borås

Första majfirnadet i Stockholm var mycket lyckat. Även om jag saknade att skrika mig hes tillsammans med SSU:arna på Allégatan i Borås, så fick jag iaf dansa genom Stockholm till toner av Timbuktu. Roligast i tåget var helt klart alla Unga Örnar. De minsta örnarna åkte tåg, ni vet sådana som man åkte när man var på Borås djurpark, och såg alldeles lyckliga ut när ledarna ropade "Ge mig ett U", och de svarade "U". "Ge mig ett Ö" och de svarade "Ö". "Vad blir det?".
"Unga Örnar!" "Jag hör inte". "UNGA ÖRNAR". Kanske vore ett tåg i tåget även ngot för Borås Unga Örnar, för det verkade omåttligt populärt bland örnarna. :)

Wanjas tal var tydligt och klar. Framför allt tog hon fajten för de ungas ställning på arbetsmarknaden. "Vi ska inte ställa grupper mot varandra", sa hon, och menade att den jobbgaranti för ungdomar som borgarna nu genomför är ren diskriminering av unga människors arbetsinsater. Dessutom berättade hon om alla människor som byggt landet, och hon räknade upp namn och människor med ursprung från hela världen. När hon kom till Jorma från Finland jublade en man på första bänken och sträckte armarna i luften. Det var ärligt att se!

Dessutom uppmärksammade hon och kritiserade militärdiktaturen Burma, vilket ledde till busvisslanden i publiken. Inte minst av Martin G som burit den supersnygga och alldeles nya banderolllen med Aun San Suu Kyis ansikte på. Wanja tog också tydlig ställning för en palestinsk stat och ett erkännande av samarbetsregeringen.

Självklart fanns fjuniga MUF:are på plats längts med tåget. De bjöd på toblerone och höll upp en skylt med texten: I USA jobbar de idag. Det fick mig att skrika " Ja, och till vilken skitlön då?" Jag fick inget svar.

Idag har också en storaffär påbörjats, min mamma har börjat bjuda på en tvåa i Bagarmossen i Stockholm. Dessutom ska hon sälja sin trea i Borås. Jag har alltså möjlighet att följa den sjuka bostadsmarknaden på nära håll. I Borås har det inte byggts vanliga bostäder på ett bra tag nu. Det är särskilt stor brist på treor. Eftersom hyresrätterna inte blir fler, bidrar det till att pressa upp priserna på bostadsrättsmarknaden. Visst, priserna stiger i hela landet, men om utbudet är så dåligt som det är i Borås då höjs priserna ytterligare. Jag vill bara meddela att en trea i det hus där jag växte upp, på Norrmalm i Borås, förra veckan såldes för 950 000 kr. Det är rekord för Borås.

Nu har moderaterna i Borås fått bostadsmarknaden dit de ville. Jag säger bara: BYGG, BYGG, BYGG!!!

Inga kommentarer: