onsdag, oktober 17, 2007

Frukost åt alla barnen! Inte glass.

Smarta sossar i Borås Stad föreslår i sin budget att servera frukost till skoleleverna. Det ger barnen goda vanor, och påverkar utvecklingen av frukostvanorna även i tonåren. Det är många kommuner i Sverige som praktiserar detta, men vi hör sällan om det, och de positiva resultat som faktiskt finns.

Just sådana stora befolkningsinsatser är en viktig del i att förbättra folkhälsan. Inom folkhälovetenskapen studerar man t ex denna typ av "stödjande miljöer". Goda matvanor är även ett av de folkhälsopolitiska målområdena. Det är inte mitt favvoområde, men självklart är det viktigt. Tänk bara på hur revolutionerande serveringen av lunch i skolan var när det infördes (vilket år??). I Storbritannien har Jamie Oliver försökt introducera detsamma, men det har visst stött på en hel del patrull.

I förmiddags genomled jag ännu en föreläsning om RÖKAVVÄNJNING. Fan, hur många sådana har vi haft i den här utbildningen egentligen? Jämförelsevis kan jag meddela att vi har haft EN föreläsning om genus. En till kommer nästa vecka, hela 45 minuter enligt schemat. Fett!

För övrigt är detta en mycket bättre dag än igår, antagligen för att solen sken och för att jag fick luncha med en underbar puma! Jag säger som Ellinor: "Tänk att jag känner så många intelligenta och kreativa människor."

Inga kommentarer: