tisdag, februari 27, 2007

Pling plong...

I natt tjugo i tre ringde någon på min dörr. Jag öppnade (självklart) inte, utan låg i loftsängen med bultande hjärta och undrade: "Låste jag dörren igår kväll?"

Efter några minuters grubblande ringde jag Tomas som sov i en husvagn i Blekinge. Att väcka honom gjorde att det kändes lite bättre.

Vi resonerade några minuter. Kunde det varit någon som ringde på fel dörr? Tjugo i tre på natten, sover man inte då? Men någon som kom hem från krogen då? En tisdagsnatt?

Med en sax i handen tassade jag mig fram till dörren och kände på låset. Min fantasi drar lätt iväg till styckmördare eller psykiskt sjuka men visst kunde det helt enkelt bara vara någon som gått fel. I dessa långa studentkorridorer ser alla dörrar likadana ut, klart man kan ta fel. Kanske ville någon bara visa sina fynd från bokrean.

Turligt nog var dörren låst. Tillbaka i sängen igen och innan jag somnade om var det någon som gick fram och tillbaka i korridoren men ingen ringde på dörren igen.

Det kanske inte var så märkvärdigt men lite läskigt var det i alla fall.

Inga kommentarer: