torsdag, februari 01, 2007

Tänk på din pension 25-åring!

Igår hörde jag att man förlorar 40 procent av pensionen på att komma ut i arbetslivet som 30-åring i jämförelse med en 25-åring. Eftersom jag tillhör de här veliga personerna som dessutom vill upptäcka lite annat än att bara gå direkt från gymnasium till högre studier kommer jag vara närmare 30 år än 25 år när/om jag får ett jobb.

Så det var bara att göra slag i saken. Jag har tecknat en privat pensionsförsäkring. Sossarnas pensionsuppgörelse tillsammans med borgarna är ingen lysande reform. Det erkänner ju t.o.m. Göran P. De unga kommer att bli förvånade över hur lite de får i pension när de blir gamla, lär han ha sagt i någon intervju.

Därför har jag nu den tryggaste av alla tryggaste försäkringar, s.k. traditionell pensionsförsäkring som innebär att det är räntebärande. Jag har inte tecknat något återbetalningsskydd, för jag räknar inte med att dö än och jag har heller inga barn som kan ärva mig, men avgifterna är låga och det viktigaste av allt: pengarna placeras bara i papper som följer särskilda etiska och miljömässiga riktlinjer. I det företaget har jag också placerat mina ppm-pengar från arbetstiden i hemtjänsten.

Nu ska ytterliga 200 kr föras över varje månad via autogiro, motsvarande två av Birkastans godaste pizzor och två öl. JA, det är ju bara att välja som sagt, lille vän. Eller du tror åtminstone att du väljer, men i självaste verket är du bara ett hjul i det kapitalistiska maskineriet som snurrar allt fortare och där tredje vägens sossar ser sig som smörjmedel.

Inga kommentarer: