söndag, mars 18, 2007

Kongressreflektioner

Kongressen borjar strax sin andra och avslutande dag. Gårdagens historiska beslut är nu ett minne och nu ska vi, ta me' fan, börja driva oppositionspolitik! I sitt avslutningstal igår sa Göran P att månaderna sedan valet fram till nu inte varit roliga. Han hade vantrivts i sin roll, och det förstår vi alla. Det är förstårligt med tanke på allt hån under den tiden han fått utstå. I sitt tal drog han ännu en gång den stabila grunden till hur fler jobb skapas, och visst har han rätt: det är helheten inte ett politiskt beslut som skapar fler jobb.

Men nu är det dags för nya tag. När Mona S till stormande applåder äntrade scenen var det många som rös, kanske av oro, men framförallt av lycka. Hennes korta tacktal inleddes med "Hörrni...", det gillade jag. Sedan sa hon att hon kände sig liten när hon vaknade i morse men att hon på väg upp till scenen lyftes av kongressen. "Det är vi nu". Hon sa att hon tar sig an det här uppdraget med ödmjukhet, då rös jag. Sedan avslutade hon:

"Det här landet behöver varken nya eller gamla moderater. Det här landet behöver en ny regering. Tack så hemskt mycket!”

Det långa talet hålls i dag. Jag är på väg till Folkets Hus för att stå vid ett av S-studenters bokbord. Våra internationella projekt har så mkt material och dessutom är ju kampanjen i full gång så det behövs plats. Burma utskottets nya folder är tryckt liksom nya otroligt snygga affischer med bild på Daw Aung San Sui Kyi och hennes ord: "Please, use your liberty to promote ours." Många är intresserade av vårt arbete och det känns peppande.

I fredags kväll besökte Tomas, Johanna och jag S-studenters fest på My Ju Ju. Det blev en lyckad tillställning. Problemet är att jag alltid blir så läskigt nervös och stressad när det är så många människor man ska hälsa på. Dessutom hinner man aldrig sätta sig ned och snacka på riktigt. Det blir bara " Hej, hur är det. Jo det är fint med mig." Men det är väl det som kallas att mingla. Efteråt tänkter jag alltid att jag skulle frågat något mer men det är ju så dags då. Trevligaste inslaget var dock när hela Södra Älvsborgs kongressdelegation, ni vet vilka ni är, stormade in på stället, sådär någon gång efter halv elva. Det gjorde mig riktigt lycklig.

Vad politikerbloggen glömt att skvallra om är att kongressen har celebert besök av Solveig och Arne Kjörnsberg. Det var kul att hälsa på den och dela ut S-studentmaterial till dem. Hade jag inte haft en sådan enorm respekt för dem hade de kanske fått en kram :)

I övrigt är det en ganska lugn tillställning i helgen. Inte lika mycket folk som i Malmö, t.ex. Inte heller någon politisk debatt egentligen. Många ansikten som man känner igen, fast inte har något namn på. En del helt vanligt folk och andra stroppar som springer omkring i dyra kostymer. Just det sistnämnda har jag hiskligt svårt för. Men vi är som sagt ett stort och brett parti. Fast då kan man ju undra varför deltagandet av personer med utländsk bakgrund är så lågt. Det är en uppgift för vår partiledare att uppmärksamma. Alla lobbyister finns på plats. Tyvärr även Swedbank, trots sina investeringar i Burma.

Avslutningsvis vill jag säga att våra ombudsmän, Hanna och Paula, samt de övriga S-studenterna på plats har gjort ett kanonjobb! Vi får mycket gjort när vi hjälps åt!

Idag är Stockholm kallt och grått men våren är på väg och sossarna har fått en ny partiledare! Vi är på gång!

2 kommentarer:

Jonas Ryberg sa...

Förstod ni som var där vad den danske partiledaren sa? Vi satt runt 20 stycken framför tvn och ingen kunde säga en enda mening som vi hade uppfattat.

Johanna Falk sa...

Nä, tyvärr. Tänk att danska ska vara så svårt. Vi borde skärpa oss i Sverige. :)

/Johanna