tisdag, mars 27, 2007

Reflektioner i samband med en folköl


Idag längtar jag hem. På riktigt. Mest till människorna jag saknar, men också till att se vårtecknen där hemma, som jag så väl känner igen. Tänk bara det att cykla nedför Dödelnsgatan utan vantar! Nästa helg är det påsk, då hoppas vi på sol och inte regn, för då bär det av till Borås.

Å andra sidan har vi börjat en ny kurs på Karolinska institutet som är riktigt bra. Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete är området och det handlar mycket om teorier och modeller kopplade till praktiskt arbete. Och nu börjarna det klarna för de flesta i klassen vad en folkhälsovetare har för uppgift här i världen.

Idag hade vi en bra föreläsning av Tanja Tomson, från Centrum för folkhälsa och med dr. på KI. Hon förklarade olika teorier inom beteendevetenskap och kognition. Hon efterfrågade också våra CV eftersom hon ska hjälpa oss med praktikplatser i höst. "Skriv vad du har gjort tidigare och inom vilket område du vill praktisera", var de enkla instruktionerna. Det betyder att jag måste formulera alla röriga tankar på ett papper, svart på vitt. Jag tackar snällt men bestämt nej till nutrition, stressprevention, anti-rökningskampanjer och barn. Däremot är delaktighet, demokrati, arbetsliv och policyskrivning riktigt intressant.


Dagens kommentarer:

1. Riktigt cool och beundransvärd är Gudrun Schyman som vågar ta fighten med näringslivet, face to face. Hur lyckas hon egentligen att om och om igen få medial uppmärksamhet och dessutom med respekt?

2. Farligt nära är Mona och Fredrik på väg att hamna i samma båt. Go' kväll (ja, jag vet att det är ett pensionärsprogram, men jag föddes gammal) hade någon sorts rimtävling där tittare skickade in texter på hur nära sossarna och moderaterna nu står varandra. Debatten i Aktuellt har fått helt fel eftermäle.

3. Hemskt är att dokumentären om Göran Persson visar att politik bara handlar om skvaller, inte verklighetsbeskrivningar eller förändringskraft. Vart tog kampen vägen? Någon som vet? Mer tänker jag inte kommentera dokumentären. Det är den inte värd.

Inga kommentarer: