torsdag, april 12, 2007

Om utanförskapet

Jag tar mig friheten att klistra in en klockren insändare från bt.se. Den står för sig själv och kräver inga kommentarer.

Utanförskapet

DEBATT Vi har just kallat in våra arbetslösa och informerat om de försämringar som alliansen infört för dem. Det är mycket beklämmande att informera om försämringar för de människor som slitit ett helt arbetsliv, blivit arbetslösa och sökt jättemånga arbeten. Man är beredd att ta en kortare utbildning för att öka chansen att få något arbete trots att man är nära 60 år och oftast sliten av hårt industriarbete.

Nej, man får ingen utbildning för att man är för gammal och man får ingen sjukpenning för att man är för frisk och kan stå till arbetsmarknadens förfogande men ändå inte frisk nog och då får man inget arbete heller.

Istället får man sänkt a-kassa, höjd avgift till a-kassan.

Jag funderar på hur stor cynism som finns i den nya regeringen är ni bereda på att fixa en livskvalité även för de som skapat välfärden genom många års hårt arbete eller är det bara direktörerna som ohejdat ska roffa åt sig.

Jag tycker ni ska bry er om de som har det sämst någon gång i alla fall inte bara slå undan benen hela tiden.

Jag uppmanar alla att granska den nya politiken och ni kommer att finna att den slår på alla sätt mot de svagaste i samhället helt systematiskt.

Göran Björk
ansvarig för arbetslösa i IF Metall
avd. 34 Sjuhära

Inga kommentarer: