tisdag, januari 23, 2007

Anders och Johanna i Borås Tidning

En väldigt viktig fråga som diskuterats alldeles för lite i media blev idag uppmärksammat på Borås Tidnings insändarsida.

Trafikskador ett gemensamt problem

Varje år behöver omkring 60.000 personer vård för trafikskador. Samtidigt har Vägverkets insatser för att minska olyckor på vägarna haft ett positivt resultat, även om det fortfarande finns mycket kvar att göra. Förbättringar gällande mitträcken, vajrar, hastighetskameror och säkrare vägar har haft effekt. Nollvisionen, inga omkomna i trafiken, är målet som eftersträvas. Förra året var det färre omkomna i trafiken än på mycket länge. Men fortfarande är antalet omkomna och skadade i trafiken alltför högt.

Som bilist kan man göra mycket för sin egen säkerhet men man kan inte göra allt. Om du som bilist har otur och råkar ut för en olycka har vi fram till i år haft en bra trafikförsäkring som ingått som en försäkring i den gemensamma välfärden. Trafiken har tidigare varit ett gemensamt ansvar, där vi solidariskt har tagit hand om varandra om olyckan varit framme. Nu med den nya regeringen har trafikförsäkringen privatiserats. Det är många som kommer att märka hur mycket dyrare premien kommer att bli från och med i år.

Värst av allt är att den som drabbas av en olycka, utöver sina personliga skador och behov av rehabilitering och sjukskrivning, inte längre kommer att skyddas av den nuvarande sjukförsäkringen. Istället blir det ett vinstdrivande försäkringsbolag som bestämmer rättigheterna vid ersättning av personskador. Det kan vara svårt att kämpa mot ett skickligt och vinstdrivande försäkringsbolag. Det blir inte lättare om man är sjuk och ekonomiskt beroende av ersättningen. Försäkringsbolag är bra och får gärna vara vinstdrivande men de har en annan uppgift än välfärdsstaten. Därför var det gamla solidriska systemet, där vi tar ett större ansvar för varandra, bättre. Det handlar om omtanke om varandra.

Johanna Falk
förbundsledamot
Socialdemokratiska studentförbundet
Anders Österberg
förbundsledamot SSU

1 kommentar:

Anonym sa...

Jajamänsam! Allting i Sverige blir bättre. Undra hur duktiga moderata ekonomer är på att räkna. I deras budgetpreposition våren 2006 har dem inte ens räknat på vad trafikförsäkringspremien kostar utan konstatera bara det finns flera fördelar med att man får betala mer om man kör riskabelt.

Det allara roligaste exemplet blir ju. Kalle är 23 år och med Handels.
Kalle jobbar som kassabiträde i en butik och tjänar 16000kr/mån. Kalle får ett jobbavdrag på 600kr.Kalles akassa går upp säg 250kr. Kalle kör en SAAB 9000 1995års modell och får en höjning på säg av trafikpremien på 250kr.
600-500=100kr kvar.

Ojdå det blev inget kvar!!
Vad säger Rheinfeldt om det tro!?
Det ska ju faktiskt löna sig att arbeta även för unga människor:-)