lördag, januari 27, 2007

Hypoteser och resultat

Jag sitter och summerar veckans föreläsningar. Med risk för att låta märkvärdig och övermaga kan jag konstatera att det inte har varit särskilt mycket nytt. Jag misströstar en aning över att inte hitta rätt motstånd.

Det har dock varit intressant att få ta del av ny forskning. Särskilt när svenska förhållanden ter sig så mycket bättre i jämförelse.

Forskning som delgavs av Bo Burström visade några intressanta data. Han ställde upp två hypoteser:
1. En mer avregleras arbetsmarknad (Storbritannien) skulle kunna möjliggöra för personer med sjukdom att lättare få arbete (om än kanske till lägre lön) => mindre utslagning
2. En mer reglerad arbetsmarknad skulle kunna skydda personer med sjukdom från utslagning utslagning pga ohälsa => mindre utslagning

Resultatet visar:
- högre grad av sysselsättning bland sjuka i Sverige
- lägre grad av utslagning i Sverige
- mindre skillnader i sysselsättning bland sjuka mellan socioekonomiska grupper i Sverige än i Storbritannien.

Tyvärr lyckas jag inte få in diagrammen men de är minst sagt intressanta.

1 kommentar:

Helen sa...

Å vad jag älskar när forskning gör som jag vill!