tisdag, januari 30, 2007

Livets byggstenar


I morse gick jag till ett möte på Sveavägen som skulle börja klockan 8.00. Hela vägen dit hade jag en konstig känsla av att det inte riktigt var rätt, vilket bekräftades när jag kom fram.

Det är bara att se det som en uppvärmning inför morgondagen, eftersom det är då mötet är.

Uppenbarligen har jag inte alla koppar i skåpet, inte alla bollar i korgen, eller vad det nu heter. Men det var jäkligt skönt med en morgonpromenad. Ska bli en ny vana.

Eftersom jag tittar ofantligt mycket på tv nuförtiden och lyssnar ännu mer på radio (har t.o.m. abstinenssymtom de dagar jag lyssnar på nyheterna mindre än fem gånger) lyckades jag även höra en intervju i SVT:s Fråga doktorn i går. "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" var programmets tema. Hjärnkirurgen Nisse Simonsson intervjuades om vikten av att vara optimistisk och se möjligheterna i livet. Inte så kul att höra för en megapessimist som jag. Vidare menade han att valfrihetens ständiga närvarande skapar en enorm stress på oss. Där är jag beredd att hålla med honom. Bara utbudet av program på universitetet håller mig sömnlös om nätterna.

Avslutningsvis sa han att det är tre saker som är avgörande:

1. Motion
2. Mager mat
3. Tillräckligt med sömn

Är det så enkelt? Kärlek, sex och självförverkligande kanske också är viktiga byggstenar. Kommer ni ihåg Maslows behovstrappa från psykologilektionerna på gymnasiet? Den börjar med de mest basala behoven. Nisse verkar bara se de nedre stegen och hävda att allt det andra kommer på köpet.

Är det verkligen så enkelt?

Inga kommentarer: